Monday, November 15, 2010

Lake Langano

Norsk:

Klokken kvart på seks mandags morgen den 15.november stod vi opp og forlot ferieplassen i Awasa. Vi visste to ting - at vi skulle til busstasjonen og til Langano. Vi hadde også en avtale med en bajaj-taxi som skulle hente oss og kjøre oss til bussen, men han kom aldri. Vi gikk derfor opp til 'hovedveien' og ganske raskt kom en annen bajaj som kjørte oss.

På bussholdeplassen fikk vi også raskt hjelp til å finne en buss til Zeway, et sted vi hadde blitt fortalt at vi måtte innom for å bytte buss. Det var ikke lange bussturen før vi var framme, men vi rakk å både sovne, høre på egne iPoder og bussens skranglende radio. Vi kjøpte også to kjærleik på staur med tyggi inni av en av de mange selgerne som kommer innom bussen før den drar. I Zeway ble vi 'droppet' av og fikk vite av en flokk som samlet seg rundt oss at vi hadde kjørt forbi Lake Langano på veien dit. Vi satt dermed på med en minibuss, ikke ulik den vi satt på med til Jinka, et stykke tilbake i samme retning som vi kom. Akkurat som sist ble bussen stappet full med 23 stykker fordelt på 10 seter.
Vi visste bare at vi skulle til Lake Langano, men sjåføren ville ha et navn på en lodge eller et hotell, så vi sa 'Savannah hotel' - et navn Ida hadde gitt oss. Ved et skilt der det sto: "SABANA 2,8 km" ble vi droppet av i elleve tiden, og derfra gikk vi bortover en 2,8 km lang grusvei med sekkene våre i håp om at i enden lå et ledig,og ikke alt for dyrt, rom.
Og det fikk vi. Resepsjonisten sa det var bare ett rom igjen og det var akkurat passelig for oss. Vi fikk også svømme i den brune innsjøen, en av de få man kan bade i, og vi har fått sol på den fremdeles ganske hvite huden vår. Spanderbuksa har vært på og vi har unnet oss litt god middag og dessert. Vi har hatt noen deilige feriedager!

English:

At quarter to six in the morning on November 15th we got up and left the resort in Awasa. We knew only two things for certain - We were headed for the bus station, and then for Langano. We had also arranged for a bajaj-taxi to com pick us up, but he never showed, so we walked up to the main road and got hold of a bajaj there.

At the bus station we ended up getting on a bus to Zeway, having been told that we had to tranfer to another bus there. The bus ride wasn´t too long, but we had time to both sleep and listen to our ipods over the noisy bus radio. We also bought two lollipops with a gum center from one of the many salesmen passing through the bus before departure. We were dropped off in Zeway, and quickly learned from the crowd that gathered around us that we had passed Langano on our way to Zeway. So we found our way onto a mini-bus heading back the way we came. The 10 seat mini-bus was typically filled with 23 people.

All we knew was that we were going to Lake Langano, but the driver wanted the name of a lodge or a hotel, so luckily we remembered a name Ida had mentioned, "Savannah Hotel". And so they dropped us off by a sign that read: "SABANA 2.8 km". It was then about 11 am. We carried our backpacks the 2.8 kilometers along a dirt road, hoping we would find an available and inexpensive room.

And lucky us, there was apparently only one vacant room, and it was the smallest and cheapest room they had. Perfect. Lake Langano is one of the only lakes in Ethiopia which is safe to swm in, having tested negative to certain parasites. And so we went swimming quite a bit, and flashed our white skin in the sun. We´ve been loosening our pockets and treating ourselves to some good dinners and desserts. The past few days have in other words been very comfortable.